-->

zaterdag 4 november 2017

Modelleren van de zoekruimte

Bij het ontwerpen van een zoekalgoritme van belang eerst goed te kijken welk alfabet  en grammaticas je gebruikt. Die bepalen namelijk je zoekruimte en of en hoe efficiënt je een oplossing kunt vinden.

Veel voorkomende zoekruimte zijn:
  1. De zoekruimte is een lijststructuur (presedence contraints, knoop_ids volgens alfebat + 'volgt_op'  en een grammaticaregel die tussen knopen volgt_op plaatst.)
  2. De zoek ruimte is een boomstructuur (grammaticatica is uitgebreider)
  3. De zoek ruimte is een graafstructuur
  4. De zoekruimte is een tabellenstructuur.  (grammatica betreft integriteisregels)
  5. De zoekruimte betreft natuurlijke getallen met een grammatica in de vorm van rekenkundige regels als grammaticale constraints. CSP
  6. De zoekruimte betreft uitspraken en logische operatoren als grammatica (logica)


Op onderstaande website worden enekele beroemde algoritmes getoond in een zoekruimte in de vorm van een boom

http://www.stefanbruins.nl/portfolio/projects/search-algorithm-visualizations-project/visualizations/intro.htm

De zoekalgoritmen zijn:
  1. Breath First Search
  2. Depth First Search
  3. Iterative Deepening
  4. Hill-climbing
  5. Beam serch
  6. A algoritme
  7. A* Algoritme
  8. Minimax 

http://www.algomation.com/player?algorithm=545ec29d01f03a02007b101d

Geen opmerkingen:

Een reactie posten